Transformasi
pendidikan negara melibatkan tiga gelombang yang mengambil masa selama tiga
belas tahun bermula tahun 2013 hingga tahun 2025. Transformasi pendidikan bertujuan untuk meningkatkan sistem
pendidikan negara kita setanding dengan luar negara. Dalam memastikan sektor
pendidikan di negara ini membangun secara holistik dan setanding dengan luar
negara, kerajaan telah memperuntukan sebanyak 15 peratus untuk pendidikan di
negara ini. Di samping itu, bagi memastikan profesion guru cemerlang pada abad
ke-21 penyediaan geran penyelidikan juga merupakan satu perkara yang penting
bagi membantu menaik taraf profesionalisma guru dalam kerjaya mereka.
Dalam
perbincangan tentang transformasi pendidikan ini, pada tahap gelombang pertama
(2013-2015), kerajaan memberi penekan kepada penambahbaikan sistem. Dalam
penekanan yang diberikan ini, kerajaaan ingin mempercepatkan perubahan kepada
kaedah pelaksanaan program yang lebih baik dari sebelumnya.
Meningkatkan
kaedah pengajaran daripada kaedah lama kepada kaedah baru dengan harapan agar
proses pembelajaran berlaku dengan lebih baik merupakan suatu peningkatan
terhadap kualiti pengajaran guru yang sedia ada.
Transformasi
pendidikan negara pada gelombang tahap pertama ini mampu mencapai tahap dan
matlamat yang diinginkan jika apa yang direncanakan mendapat kerjasama dengan
semua pihak.
No comments:
Post a Comment